Introduktion til KAT – Kognitiv Adfærds Terapi
Introduktion til KAT er et fire dages grundkursus, hvor du introduceres til KAT og efterfølgende træner det i praksis støttet af et obligatorisk metodesupervisionsforløb over 6 gange.
KAT tilhører den kognitive terapis anden bølge. KAT er en empirisk videnskabeligt baseret psykoterapeutisk tilgang, der har vist sig anvendelig til stort set alle psykiske lidelser, herunder i rusmiddelbehandling.
Datoer: 27.-28. januar samt 24.-25. februar 2026
Underviser: Psykolog Tina Malchow-Møller, Cand. Psych. Aut. Spec. i KAT og supervision.
Målgrupper
KAT-grunduddannelse er primært for nyere medarbejdere i KABS, der ønsker/forventes at kvalificere deres rusmiddelbehandling med kognitiv teori, modeller, metoder og redskaber, og kurset kræver derfor ingen metodemæssige forudsætninger.
Formål
Formålet med kurset er, at;
Kursets indhold
Kurset består af fire undervisningsdage fordelt to og to med to ugers mellemrum og 6 efterfølgende supervisionsgange. Der vil være hjemmeopgaver mellem de to kursusgange samt kurset og hver efterfølgende supervisionsgang.
På kurset introduceres du til de grundlæggende elementer i KAT, teori, modeller, metoder og redskaber:
· Forståelse af den grundlæggende kognitive ”personlighedsmodel” og ”psykopatologimodel”, herunder
o Skemeta/kerneantagelser
o Basale leveregler og strategier
o Negative Automatiske Tanker/NAT (og tilladende tanker)
o Den kognitive diamant
o Kognitive forvrængninger
o Alternative tanker og handlinger
o Case- og Mini-formuleringer
· Struktur i KAT-forløb og -samtale
o Socialisering til KAT
o Problemliste og målliste
o Dagsorden
· Kognitive metoder og redskaber
o Psykoedukation (fx i afhængighed og effekt af rusmidler, co-morbide psykiske lidelser)
o Registreringsmetoder
§ Observations- og planlægningsskemaer fx hvem, hvad, hvor, hvornår, hvordan ift rusmiddelbrug
§ Symptom/problem-registrering – registrering og graduering af trangregistrering
o Sokratisk Dialog
§ Undersøgelse og Analyse af ydre og indre faktorer
§ Udfordring og Forandring af NAT og uhensigtsmæssige leveregler
§ Nedadgående pils teknik
§ Kolonneskemaer
§ (Kædeanalyse – evt)
§ (Leveregelarbejde – evt)
o Adfærdsmetoder
§ Adfærdseksperimenter
§ Færdighedstræning
§ Problemløsning
o Hjemmearbejde
o Motivationsarbejde
§ Forandringscirklen
§ Vigtighed, tiltro
§ Ambivalens - fordele, ulemper
o Tilbagefaldefaldsforebyggelse og U-turns
· Hvordan KAT kan anvendes både professionelt-personligt-privat
Kurset og det efterfølgende supervisionsforløb består af en blanding af oplæg, rollespil, øvelser og hjemmearbejde.
Læringsmål
· At kursisten får forståelse for den grundlæggende KAT teori, modeller, metoder og redskaber, samt bliver i stand til at benytte dem i praksis, herunder:
o At kursisten får forståelse for grundlæggende kognitiv teori, begreber og modeller
o At kursisten bliver i stand til at planlægge og gennemføre KAT-forløb og samtaler med anvendelse af kognitive metoder og redskaber, særligt ift rusmiddelbehandling
Forventninger til kursisten
Når man modtager undervisning i KABS, er der en forventning til kursisten om, at kursisten:
Kompetenceudvikling
Udvikling, implementering og forankring af nye kompetencer forudsætter, at teori, metoder og redskaber omsættes til praksis, og derfor følges kurset op med et obligatorisk metodesupervisionsforløb, hvor kursisterne får hjælp til at træne i praksis.
Der føres deltagerliste på alle kursusdage, idet kursusbevis forudsætter min. 90% tilstedeværelse.
Træningsbane
Kurset og det efterfølgende supervisionsforløb består af en blanding af oplæg, rollespil, øvelser og hjemmearbejde.
Succeskriterier
At KAT benyttes i praksis herunder;
Metodesupervision
Den obligatoriske supervision foregår hos KABS VIDENs mødecenter, på Christiansvej 2, 2600 Glostrup. Deltagerne bliver fordelt når vi kender deltagerlisten.
Spørgsmål sendes til Pia Hendrichsen, pia.hendrichsen@glostrup.dk
Husk at det skal aftales med din nærmeste leder, før du tilmelder dig et kursus.
Kurser giver viden, men først i praksis får man kompetencerne
Ret til ændringer forbeholdes.